Prawdziwa cena paliwa…

W związku z duża liczbą artykułów, które występują w internecie i ograniczonym dostępem do informacji poruszam temat cen paliwa jakie występują w Polsce. Żeby to zrozumieć musimy najpierw policzyć podatki jakie nakłada  państwo na dystrybutorów paliwa. Jest to proste i łatwe do wyliczenia. Wszystkie te dane muszą być przedstawione w formie ustaw, rozporządzeń lub obwieszczeń.

1.    Obowiązkowy jest podatek VAT, który wynosi 23 % i jest on naliczany przy sprzedaży.(Każdy może to prześledzić  podczas zakupu paliwa, uwidocznione to jest na paragonie lub fakturze)
2.     Obowiązkowa jest akcyza, którą reguluje Ustawa o podatku akcyzowym (Art. 89. 1. Stawki akcyzy na wyroby energetyczne) i wynosi 1048 zł na 1000l paliwa – oleju Napędowego
3.    Obowiązkowa jest również Opłata paliwowa która wynosi 239,48 zł na 1000l paliwa.
– obwieszczenie Ministra Infrastruktury z 10 grudnia 2010 r. w sprawie wysokości stawki opłaty paliwowej na rok 2011  (M.P. 2010 nr 97    poz.1133).
Przedstawiam poniżej kwoty pobierane przez państwo, wyliczone na podstawie ceny paliwa ze stacji benzynowej.
Cena na chwile obecną to 5,5 zł za litr Oleju napędowego.
1.    Podatek VAT – 1,03 zł
2.    Akcyza w wysokości – 1048zł / 1000L = 1,05 zł
3.    Opłata Paliwowa – 239,48 zł / 1000L = 0,24zł
Podatki pobierane przez Państwo = 2,32 zł.
Kwota niemała bo całkiem sporo- 42 % kwoty jakie płacimy w cenie paliwa to jest podatek.

Pytania, które każdy obywatel powinien zadać to:
Dlaczego tak duży musi być udział podatku w cenie paliwa ?
Na co wydawane są pieniądze z podatków pobranych ze sprzedaży paliw i czy są one wydawane zgodnie z zamierzonym celem ?

Wpływy z pobranych podatków VAT i akcyzy stanowią przychód państwa polskiego i są rozdysponowywane według zamierzeń zawartych w budżecie na dany rok kalendarzowy.
Jedynym podatkiem który posiada wytyczone cel jest opłata paliwowa. Zgodnie z ustawa o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym z dnia 27 października 1994 r. (art. 37i) 80% przychodów z tego podatku jest przeznaczane dla Krajowego Funduszu Drogowego natomiast reszt 20 % stanowi przychód dla Funduszu Kolejowego. W związku z powyższym widać wyraźnie iż znikoma ilość przychodów z pobieranych podatków jest inwestowana w infrastrukturę drogową i jest przeznaczana na różne cele rządowe.

Po dalszych wyliczeniach okazuje się, że koszt sprzedaży paliwa
pobierany przez rafinerie i koncerny = 3,18 zł. Poniżej został przedstawiony wykres:


Cena sprzedaży 1000l u naszego monopolisty (PKN Orlen) wynosi – 4370zł za 1000l  DieselEKO – w cenie akcyza i opłata paliwowa bez VAT.
Po odjęciu podatków cena za 1 litr oleju kupowana z rafinerii wyniesie 3,08 zł.
Z tego wynika, że stacje pobierają 0,1 zł prowizji.

Czy to jest możliwe? Z całą pewnością prowizje stacji benzynowych
są większe niż 0,1 zł za litr paliwa, od oficjalnej ceny rafineria stosuje rabaty, upusty dla prywatnych właścicieli stacji benzynowych. Im więcej paliwa dany właściciel sprzeda tym większy dostanie upust, w przypadku sprzedaży dużych ilości paliw (do sieci) cenny są negocjowane indywidualnie.

Nieważne czy kupujesz paliwo na BP czy Shell, większość paliw jest kupowana od PKN ORLEN, Grupy Lotos i sprzedawana pod szyldem innej stacji.
Czy nie zastanawiałeś się dlaczego, na stacjach PKN Orlen ceny paliw są jedne z najwyższych w porównaniu z cenami na  stacjach z innym logiem w twoim mieście? Koncern PKN ORLEN w 2010 roku wypracował zysk w wysokości  3122 mln złotych, Grupa Lotos w wysokości 769.315 mln zł, większość udziału w tych spółkach posiada Skarb Państwa. Komu zależało aby cenny paliw  nie poszybowały przed wyborami w październiku 2011?

Data               Baryłka  w $  |  kurs $

10.06.2008 – 139,12 x 2.18 zł= 303,28 zł za baryłkę. Cena ON 4,69
10.06.2011 – 118,82 x 2,72 zł= 323,38 zł za baryłkę. Cena ON 4,99
10.08.2011 – 105.47 x 2,84 zł= 299,53 zł za baryłkę. Cena ON 5,11
10.10.2011 – 109,45 x 3,18 zł= 348,05 zł za baryłkę. Cena ON 5,15
09.12.2011 – 108,74 x 3,38 zł= 367,54 zł za baryłkę. Cena ON 5,54

Źródło: http://nafta.wnp.pl/notowania/ceny_ropy/?zakres=12
Cenny za Baryłkę ropy naftowej. Cenny w dolarach $ (od 8czerwca do9.12.2011)

W przedstawionej  powyżej analizie widać wyraźnie iż pomimo dużych wahań cen ropy  i kursu dolara sięgającego nawet 10 % stacje i rafinerie nie obniżają cen paliw. Należy zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt- w momencie gdy w 2008 roku ceny ropy biły rekordy to olej napędowy był tańszy o 15% niż obecnie.

KNP Łódź pragnie podziękować rządowi za cenę paliwa w Polsce 

i chce wyrazić swój sprzeciw wobec takich działań !!!

Paweł Pawłowski- członek KNP Łódź

Dodaj komentarz